top of page
hand-painted-lily-border-098d98566024df9

7 dagar och nätter av tillbedjan för att gottgöra

Jesu Heliga Hjärta och Marias Obefläckade Hjärta

för våra synder, synder i våra familjer

och synder mot familjen och Kyrkan

fredag den 30 april kl. 20:00 -  fredagen den 7 maj kl. 22:00
i Sankt Franciskus katolska församling, Jönköping.

Tillbedjan under tystnad varvas med rosenkransen, litanior och musik.

915sz3WBrFL._AC_SY741_.jpg

Varför vill vi be nu?

hand-painted-lily-border-098d98566024df9

 Innerst inne i våra hjärtan vill vi alla en sak - lycka och kärlek. Vi vill bli älskade och älska. Vi kämpar mycket för att uppnå detta och ser att det inte händer. Det sårar oss särskilt när vi ser det i våra familjer, mellan makar, föräldrar och barn ... Och vi söker hjälp, vi faller i depression, vi sjunker ner i synder, missbruk, barn gör uppror, familjer är splittrade.
 

Vårt hjärta blir till sten eller går sönder. Vi frågar oss själva: Varför lider jag så mycket? Hat istället för kärlek, lögn istället för sanning, splittring istället för enhet, krig istället för fred ...
 

Och Gud Fadern säger till dig "Jag älskar dig med evig kärlek" (Jer 31: 3) och gav oss en källa av kärlek från honom som vi skulle ösa ur, det vatten som är nödvändigt för livet - hans Son, Jesu hjärta. Vi har bara lite kärlek i oss eftersom vi inte öser från den här källan, och vi har slutat komma till den. Då blir vi svagare och svagare och får mindre kraft att kämpa mot synden i oss och skadar Jesu hjärta istället för att älska det. Som en frukt av det är vi ännu mer olyckliga och Gud är mera förolämpad. Gud sände till oss sin son som växte upp i en familj, så att vi kan förstå att bara Jesus är källan till lycka i varje mänsklig familj.

När familjen ber och älskar Jesus och erkänner honom som sin frälsare, så får familjen kraft att kämpa och inte ge upp för civilisationen av död och ateismen,  som nästan dominerar världen idag.

25396309_135517433800570_447594434315901
13623.jpg

Den nuvarande tiden kan till och med jämföras med den tid då Gud sände ett straff till världen för att rena den från onskan - låta floden översvämma jorden ”... Herren såg att ondskan på jorden var stor; människornas uppsåt och tankar var alltid och alltigenom onda” . (1 Mos 6: 5) Men då dog inte alla, för det fanns "Noa, som levde i denna tid, var en oförvitlig och rättfärdig man; han levde i gemenskap med Gud”.(1 Mos 6: 9)  ... Herren sa till Noah..:  ”Men bygg dig en ark av goferträ  ”...(1 Mos 6: 14) Jag skall nu låta floden översvämma jorden . (1 Mos 6: 17.)

Och sedan sade Herren till Noa: "Herren sade till Noa: »Gå in i arken, du och hela din familj. Ty jag har funnit att du ensam är rättfärdig inför mig i denna tid ..(1 Mos 7:1).  ”Just den dagen gick Noa och hans söner Sem, Ham och Jafet in i arken, och med dem Noas hustru och hans tre sonhustrur ”(1 Mos 7:13) De gick in i arken ... Herren stängde dörren bakom dem. Gud räddade Noas familj för att rädda mänskligheten ... och hur många människor fanns det i arken? Åtta, exakt så mycket som kan samlas i dag i bön i kyrkan.

Som kristna kan vi se det som ett tecken att Gud visar oss vägen, att vi skall leva som Noa i dagens värld, så att våra familjer kan räddas. Att leva i vänskap med Gud, det vill säga be till honom och bygga ett förhållande av kärlek till honom genom böner.

hand-painted-lily-border-098d98566024df9
Notre Dame de Fatima.jpg

Vår tid nu kan också jämföras med tiden för Fatima-uppenbarelserna 1917.

I Portugal, vid den tiden var det ateistisk styre, med förföljelse och attacker mot kyrkan. Då sände Gud en ängel och Maria till Fatimas barn för att varna världen för kommande straff. Den här gången vill inte Gud att vi skulle bygga en ark, men han gav en till oss i Marias obefläckade hjärta.

Vi kan komma in i den här arken genom att viga sig till och gottgöra Hennes obefläckade Hjärta och genom att be Rosenkransen. Ängeln sa till barnen: ”Jesu och Marias heliga Hjärtan vill visa barmhärtighet genom er. Offra ständigt böner och uppoffringar till den Högste”. ”Låt allt ni gör bli ett offer och bär fram det till Gud som en akt av gottgörelse för de synder som förolämpar och sårar Honom och som vädjan om syndarnas omvändelse. Om ni gör detta kommer ni att få fred i ert land. Jag är Portugals Skyddsängel. Framför allt ska ni acceptera och uthärda med undergivenhet alla de lidanden som Herren sänder er”.

Tyvärr lyssnade folk inte på Gud. Strax efter uppenbarelserna utbröt en epidemi av spanska sjukan. År 1939 började det fruktansvärda andra världskriget, vilket Maria varnade mänskligheten för i uppenbarelserna.

Den 19 mars i år, den Helige Josefs högtid, öppnade påve Franciskus Familjens år, en extraordinär tid av nåd för oss.

Vi ser svårigheter växa i våra familjer, för vi lever i en tid då familjens värde och den kristna modellen direkt ifrågasätts. Katolska familjer har också svårigheter att få tillgång till de heliga sakramenten under pandemin. I vår församling i Jönköping har detta varit särskilt smärtsamt de senaste dagarna.

Den 21 april skrev Biskop Anders

(https://www.katolskakyrkan.se/aktuellt/stiftsnyheter/2021/sankt-josef-hjalp-och-beskydda-oss ) om den orättvisa behandlingen av kyrkan i Sverige och bad om bön och förbön av Helige Josef, så vi får inte låta detta avskräcka oss utan bara mobilisera oss till en andlig kamp för Guds Rike i våra hjärtan och familjer.

Varje kristens vapen är ökad bön och det är därför vi vill hålla tillbedja i 7 dagar och nätter. Vi vill gottgöra med denna bön våra och våra nära och käras synder och för synderna hos människor som tillhör politiska system som leder till att förstöra familjen och kyrkan. På detta sätt kommer vi att förbereda våra hjärtan för att ta emot den nåd som Gud vill ge, så att familjen kan stärkas, och kyrkan blir starkare. Därför är den tid vi har valt för denna tillbedjan inte av misstag utan inkluderar speciella gottgörelsedagar, den första lördagen och den första fredagen i månaden.

Vi kommer att börja fredag den 30 april kl. 20:00 (kvällen före första lördag i månaden) och avsluta den första fredagen i månaden 7 maj kl. 22:00 i Sankt Franciskus katolska församling, Jönköping.

Vi informerade biskop Anders om 7 dagars Tillbedjan och han svarade: Han är tacksam för att vi vill hålla ut i bön och Tillbedjan i denna svåra tid. Han är glad över alla sådana initiativ. Han sänder Guds välsignelse till oss alla. 
Vi inbjuder dig hjärtligt till denna bön! Låt oss utnyttja denna välsignade tid!
/Gemenskapen Jesu och Marie förenade Hjärtans Trädgård

Stå upp och kom!

bottom of page