top of page
hand-painted-lily-border-098d98566024df99c8c4bcda4c36c9b9_edited_edited_edited_edited.png
hand-painted-lily-border-098d98566024df99c8c4bcda4c36c9b9_edited_edited_edited_edited_edit

MIN OCH FAMILJENS VIGNING TILL
JESU HELIGA HJÄRTA OCH
MARIAS OBEFLÄCKADE HJÄRTA

Låt Jesu Heliga Hjärta och Marias Obefläckade Hjärta
triumfera i ditt hjä
rta och i ditt hem!

Klicka på knappen för att ladda ner häftet i formatet pdf

och läs mer om varför det är hög tid att viga sig till

Jesu Heliga Hjärta och Marias Obefläckade Hjärta.

”Sök först Hans rike och Hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också.”

(Matt 6:33)

 

 

Innerst inne längtar vi alla efter fred och kärlek. Vi vill bli älskade och vi vill älska. Vi arbetar hårt för att uppnå detta, men vi ser att det inte alltid händer. I stället för kärlek hat, i stället för fred krig. Det plågar oss särskilt i våra familjer, mellan makar, föräldrar och barn. Ofta hittar vi inte hjälp och det händer att vi hamnar i depression, faller i synder, beroende, barnen gör uppror, familjen splittras, våra nära och kära lämnar Kyrkan… Ibland känner vi oss också hjälplösa inför fientligheten runt omkring oss, attityd mot de kristna värderingarna som vi strävar att leva efter och försök att tvinga oss in i en ateistisk världsordning. Vi börjar sakna styrka att motstå detta. Vi frågar oss själva: Varför lider jag så mycket? Har Gud övergivit oss? ... Nej Gud lämnar aldrig sina barn, tyvärr var det snarare vi som slutade komma till Honom. När allt kommer omkring flödar ofta ilska och oförsoning från våra hjärtan, vi lever inte efter Guds bud, vi kompromissar med världen. Krig som är mellan länder startar först i våra egna hjärtan och i våra hem. Men Gud Fader talar till oss:

...”Med evig kärlek älskar jag dig”... (Jer 31:3)

Familj ber.jpg

Och sände sin Son till oss, för att vi skulle förstå att endast Jesus är källan till lycka för varje människa. Vi ser inte tydligt att lyckan kommer från sann kärlek. Gud har gett oss denna kärlekskälla, så att vi kan ösa från den som det vatten som är nödvändigt för vårt liv. Kärlekskällan finns i Guds Sons Jesu Hjärta, som gav sitt liv av kärlek till oss. Jesus lät sig utsättas för tortyr och omänsklig död, så att vi kunde se vad synd leder till, vad hat och maktbegär gör med människan. Men med hans död övervanns synden, så att synden inte skulle råda över oss. Därför kan vi bara genom hans hjärta få styrkan att avvisa synd som förstör vår frid och kärlek. Jesus bröt ned muren av fientlighet. Vi ber Gud så många gånger:

 

”Låt ditt rike komma”... (Matt 6:10)

Vet vi att vi ber Gud om kärlek, eftersom Hans rike är kärlekens rike? Vi är fortfarande inte medvetna om att vi kommer att bli lyckliga endast när vi kan älska Gud, eftersom vi skapades av Honom av kärlek och till kärlek.

Det handlar dock inte enbart om lycka i vår mänskliga mening. Det handlar om något mycket större, om vår frälsning.

Den som lyder Gud är på väg till räddning. Men vilket samband har det med kärlek? För detta är Hans största bud:

 

”Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, med hela din själ och med all din kraft”. (5 Mos 6:5)

 

Gud ska inta den första platsen i våra hjärtan, i våra hem och Han ska inte bara vara ett tillägg till våra liv. Vi bryr oss så mycket om nöjen, utbildning, bra jobb, mode, bekvämlighet och framgång så vi har varken tid eller ork för att bry oss om Guds rike – om den kärlek som vi ska få ta emot genom bön, Eukaristin, biktens sakrament, Guds ord.

Vi visar vår kärlek till Gud genom bön. Du kan inte lära dig att älska någon om du inte umgås med den, när du är nära någon annan, kan din kärlek växa sig stark.

När vi ger vår tid till Gud, visar vi att vi vill vara tillsammans med Honom. Först då kan Han vägleda och skydda oss och Hans rike ska regera i vårt hem och i våra hjärtan. Vi behöver tro på kraften i Guds kärlek.

Vi kommer till våra kyrkor för att delta i Eukaristin och för olika sakrament, eftersom de ger oss liv i Gud. Utan sakrament kommer vi självklart inte kunna stå vid Guds sida.

Men vi glömmer att vår bön, både den enskilda och bönen tillsammans med familjen håller Guds liv levande i oss som en eld. Den elden slocknar fort utan bön. Gode Gud gav oss en ständig hjälp för att upprätthålla elden – det är Moder Maria.

 

...”Där är din mor. Från den stunden hade hon sitt hem hos lärjungen”. (Joh. 19:27)

 

Är det inte modern som värnar om familjen? Jesus själv överlämnade sig till Moder Marias händer som barn och levde tillsammans med henne i trettio år. Hon uppfostrade Honom och matade Honom. Tillsammans med Josef bad de varje dag och lärde Jesus att be. De pratade med Jesus om Gud. Vi vet att barn lär sig genom att härma och efterlikna. Bara på detta sätt kan vi förmedla tron till dem.

 

”Låt barnen komma hit till mig” (Mark 10:14)

 

Vårt hem är den första platsen för bön, vårt hem är den första kyrkan som byggs i våra hjärtan och mor och far är de första förebilder som barnen ser be på knä. Moder Maria ber oss ständigt i sina uppenbarelser att be, framför allt rosenkransen:

 

”Jag vill att ni ber rosenkransen varje dag ”

Maria i Fatima

rosenkrans.jpg

Moder Maria visar att rosenkransen har en enorm styrka som kan stoppa krig och häva naturlagar. Många mirakel händer tack vare den bönen eftersom den är så speciell. Vi kanske tänker att den enbart är riktad till Maria men det är inte så. När vi ber rosenkransen lär vi känna Jesus eftersom vi under varje dekad begrundar mysterierna om Jesu och Marias liv. Rosenkransens olika delar kallas för hemligheter och Moder Maria avslöjar dem för oss. I den bönen finns också den mystiska samhörigheten mellan Jesu och Marias hjärtan. Gud visade i Fatima med vilken enorm makt Han benådade Maria och hur kraftfull Hennes förbön är. När herde barnen i Fatima såg en Ängel som skulle straffa hela världen med eld, han ropade:

"Bot, Bot, Bot!"

De insåg att det är Moder Maria som skyddar världen från straff. Hennes hand stoppade elden som skulle förstöra världen genom krig och katastrofer (en del av den tredje hemligheten i Fatima som visade fruktansvärda konsekvenser av synder.)

view kopia.jpeg

Men vad är botgöring? Kanske tror vi att det är en kort bön eller ett offer som vi får göra efter bikten. Det är bara en liten del av det. Sann botgöring betyder att vi ständig omvandlar vårt hjärta av sten som bortförklarar varje synd, till ett hjärta av kött som aldrig mer skulle vilja förolämpa Gud och önskar att älska Honom av hela sin kraft. Så att en Ängel skulle kunna ropa som Jona gjorde i Nineve:

 

Omvändelse, Omvändelse, Omvändelse!

 

Idag har vi förmodligen inte några illusioner om att världen står vid en avgrund och behöver omvända sig. Avfälligheten breder ut sig och försöker även inta våra hem via media med dess lögner och manipulationer som matar oss med falska löften om lyckan. Tyvärr ser det ut som en långsiktig plan för att långsamt förstöra allt som har med tro, familj och Guds lag att göra. Syster Lucia skrev före sin död:

 

”Den sista striden mellan Herren och satans rike kommer att vara om äktenskap och familj”.

 

Vi kan inte bara ge upp. Jesus har segrat över synden, döden och djävulen på korset, men vi måste fortfarande kämpa här på jorden för att komma in i Guds rike.

På det sättet visar vi att vi väljer Jesus och erkänner att han är vår Kung.

”Du själv säger att jag är kung. Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen. Den som hör till sanningen lyssnar till min röst.” Joh 18:37,

”Men nu är mitt rike av annat slag”. Joh 18:36

Den här världen tar upp en pistol, ett gevär som leder till död. Och den som kämpar för Guds rike leder till liv. Han tar emot vapen i denna kamp från Jesus - dessa vapen är sakramenten, bönen, vigningen och gottgörelsen. Jesus svarade inte med aggression, utan med kärlek.

"Fader, förlåt dem för de vet inte vad de gör." Och vi kristna ska göra som vår kung gjorde ... Moder Maria, Drottning av Himmel och Jord är given till oss för att leda oss i denna andliga strid.

 

Maria Obefläckade Hjärta – Frälsningens Ark

...”Gå in i arken, du och hela din familj”... (1 Mos. 7:1)

På Noas tid bestämde Gud sig för att straffa världen med syndafloden för att rena den från synden.

Gud räddade då Noas familj ”som levde i gemenskap med Gud” (1 Mos 6:9c),

han var trogen ända till

slutet till skillnad från världen.

Gud visade Noa en väg

att bli räddad från floden.

”Han sade till Noa:

”Jag har bestämt att jag skall göra slut på alla människor, ty de har fyllt jorden med våld. Jag skall förgöra både dem och jorden. Bygg dig en ark av goferträ och inred den med olika rum. Bestryk den både invändigt och utvändigt med jordbeck. Jag skall nu låta floden översvämma jorden och förgöra alla levande varelser under himlen. Allting på jorden skall gå under”. Herren sade till Noa: ”Gå in i arken, du och hela din familj. Ty jag har funnit att du ensam är rättfärdig inför mig i denna tid. Just den dagen gick Noa och hans söner Sem, Ham och Jafet in i arken, och med dem Noas hustru och hans tre sonhustrur. De kom, hanar och honor av alla slags djur, så som Gud hade befallt Noa. Och Herren stängde igen om honom.” (1 Mos. 6:13, 14, 17, 7:1, 13, 16)

Något liknande händer också idag, Världen är på väg djupt ner i ”en civilisation av död” som Johannes Paulus II sa. Gud visar också idag en väg att bli räddad, Han säger inte till oss att vi skall bygga en Ark, för Han har redan förberett en Ark åt oss i Marias Obefläckade Hjärta.

13623.jpg

Bara dem som lyssnar till Gud som Noa gjorde, kan komma in i Arken. Att viga sig till Marias Obefläckade Hjärta innebär att omvända sig från ondskans väg och gå in på omvändelsens väg. Det är en återgång till gemenskap med Gud.


 

Jesu Heliga och Marias Obefläckade förenade Hjärtan

Moder Maria uppenbarade sig för tre herdebarn i Fatima år 1917 för att be människor om omvändelse, som skulle beskydda oss och världen från hemska konsekvenser av våra synder som är krig, pandemi, svält, förföljelser. Hon bad barnen om att be rosenkransen varje dag, om botgöring och om gottgörelse till Hennes Obefläckade Hjärta.

”Ni har sett helvetet där arma

syndare hamnar. För att rädda

dem har Gud velat ge hela

världen devotionen till mitt

Obefläckade Hjärta. Om det

jag uppmanar er till blir gjort,

då kommer många själar att

bli räddade och det kommer

att bli fred. Kriget kommer att

sluta. Men om människor inte

upphör att förolämpa Gud kommer ett ännu hemskare krig att bryta ut under Pius XI:s pontifikat. När ni kommer att se ett okänt ljus som upplyser natten, då ska ni veta att det är ett stort tecken som Gud ger er att Han ska straffa världen för dess brott genom krig, hungersnöd och förföljelse av Kyrkan och den Helige Fadern. För att hindra att detta kommer att ske, kommer jag för att be om att Ryssland ska vigas till mitt Obefläckade Hjärta och att man tar emot Kommunionen som gottgörelse de första lördagarna. Om min vädjan blir hörd kommer Ryssland att omvändas och det ska bli fred.
Om inte, kommer Ryssland att sprida sina villoläror över hela världen och orsaka krig och förföljelse av Kyrkan. De goda kommer att bli dödade som martyrer, den Helige Fadern kommer att lida mycket och många nationer kommer att försvinna. Till slut ska mitt Obefläckade Hjärta triumfera.

figura_500.jpg

Den Helige Fadern kommer att viga Ryssland till mig och Ryssland ska omvända sig och en tid av fred ska ges åt världen”. (Fatima,13/7 1917, del av tredje mysteriet)

 

Syster Lucia upprepar i brev till sin andliga vägledare, biskopen och påven, att Gud i sin försyn har lagt freden i världen i kulten av Marias Obefläckade Hjärta, vilken har två beståndsdelar (Liknade kulten till Jesu Heliga Hjärta); vigning till Marias Obefläckade Hjärta och gottgörelse till Hennes Hjärta genom att ta emot den Heliga Kommunionen på första lördagen i månaden. Speciellt handlade det då om Ryssland som var så farligt i sin ateistiska och kommunistiska ideologi. Maria varnade oss, att om det inte blev gjort som Hon bad oss om två delar, vigning av Ryssland och andakt första lördag i månaden, skulle ett mer fruktansvärt krig inträffa, andra världskriget och Ryssland kom att sprida sina idéer över världen och det skedde också så.

Alldeles före kriget, den 20 juni 1939, skrev syster Lucia, att krig eller fred i världen är beroende av att praktisera kulten (första lördagen ) och vigning till Marie Obefläckade Hjärta. (Dokument från Fatima* ) Portugal, som år 1931 helgade landet till Maria Obefläckade Hjärta, undvek inbördeskriget som härjade i Spanien. Före andra världskriget förnyade de vigningsakten och godkände kulten första lördag till Maria Obefläckade Hjärta, och kriget nådde inte dit.

Det var först den 25 mars 1984 som påven Johannes Paulus II vigde Ryssland och Världen till Maria Obefläckade Hjärta exakt så som Maria vill ha det och uppfyllde första delen av Hennes begäran. Kort därefter föll det kommunistiska Sovjet i bitar på ett mirakulöst sätt och Ryssland började komma tillbaka till Gud och vi undkom ett kärnvapenkrig. Det var Marias Obefläckade Hjärtas triumf som Guds Moder sa i Fatima den 13 juli 1917:

”Till slut ska mitt Obefläckade Hjärta triumfera. Den Helige Fadern kommer att viga Ryssland till mig och Ryssland skall omvända sig och en tid av fred skall ges åt världen”.

Med tanke på kriget i Ukraina som inletts av Ryssland kan vi anta att denna fredsperiod håller på att ta slut. Ryssland har återgått till krig och förföljelse.

Nu kan frågan komma varför detta hände? Har den andra delen av Hennes begäran slutförts? Tyvärr blev det inte så.

Redan före andra världskriget fick Syster Lucia en förklaring till vilken roll denna triumf hade för hela kyrkan. Den 18 maj 1939 förklarade Jesus för henne att vigningen av Ryssland skulle öppna kulten av Maria Obefläckade Hjärta. Jesus sa:

”Jag vill att Min kyrka skall se att vigningen av Ryssland är Marias obefläckade Hjärtas seger, och som en början att sprida kulten av Marias Hjärta bredvid mitt Heliga Hjärta”.        (Dokument om Fatima sidan 5*).

Hittills har den andra delen av Marias begäran om första lördagar i månaden som är huvud delen av denna kult har ännu inte uppfyllts. Inte så många biskopar tog emot och spred ut den. Den är fortfarande lite känd och praktiserad, även om syster Lucia ägnade hela sitt liv åt den.

Heliga Jacinta sa på sin dödsbädd till Lucia:

 

”Tala om för alla att Gud ger nåd genom Marie Obefläckade Hjärta. Uppmana dem att be om nåd från henne och att Jesu Hjärta önskar att bli vördat tillsammans med Marie Obefläckade Hjärta. Uppmuntra dem att be om fred från Marie Obefläckade Hjärta, för Herren har överlåtit freden i världen åt henne”      (Dok. Från Fatima, Alexandria, SD, 1994, s.12*).

Jacinta.png

Allra heligaste Jesu Hjärta

Innan Maria visade sitt Obefläckade Hjärta i Fatima, ett år tidigare visades sig Portugals skyddsängel för barnen. Och påminde dem att ta emot gottgörelse kommunionen till Jesus Hjärta. Han kallade sig själv för fredens ängel, 1916 sa han till barnen:

”Ät och drick Jesu Kristi Kropp och Blod som är så skändat av otacksamma människor. Gottgör för deras brott och trösta er Gud.”

Redan tre hundra år tidigare ville Gud ha en andakt för botgöring för den allra Heligaste Jesu Hjärta:

”Denna hängivenhet (till Jesus Hjärta) är det sista erbjudandet av hans kärlek och kommer att vara den enda frälsningen för människor i den sista tiden” som Han sade till den heliga nunnan Margareta Alacoque i Paray-le-Monial i Frankrike. Jesus visade henne sitt hjärta, brinnande av kärlek omsluten av törnekrona och ett kors på toppen av hjärtat. Han klagade samtidigt på människornas otacksamhet och sade:

...”Se, detta Hjärta som trots den brinnande kärleken till människan, som utmattat och förtärt det, inte får annat svar från de flesta kristna än vanhelgande, förakt, likgiltighet och otacksamhet, till och med i min kärleks Sakrament (Eukaristin). Men det som djupast sårar mitt Hjärta är när dessa förolämpningar kommer från människor som särskilt är vigda till min tjänst.”

För dessa förolämpningar krävde Han botgöring och gottgörelse. Däremot, för dem som kommer att ära Hans Heliga Hjärta lovade Han många välsignelser. Några av dem berörde familjer.

”Jag kommer att ge fred till deras familjer”

” Jag kommer att välsigna de hus där bilder av mitt Hjärta blir vördat och tillbett”

”Det gudomliga hjärtat kommer inte bara att belöna alla de som är helgade till honom, utan också deras närmaste (släktingar), vilka han ser på med barmhärtighetens öga, att komma till deras hjälp i alla deras behov, när de vänder sig till honom med förtroende."
De som personligen viger sig till Jesu Hjärta "drar alltså en mäktig försvarare för sitt hemland"

Fader Mateo Crawley-Boevey , en präst munk från Jesu och Marias Heliga Hjärtan Gemenskap, bad 1907 i Paray-le-Monial kapellet och blev botat från en dödlig sjukdom. Under denna bön förstod han att Jesus önskningar ännu inte hade uppfyllts tillräckligt.

Påven Leo XIII helgade hela världen till Jesu Heliga Hjärta men Jesus önskade att Hans Gudomliga Hjärta skulle härska även i familjen så att Han kan bli högt ärad. Fader Mateo kände sig kallad att viga sitt liv åt det och fick påvens välsignelse. Tack vare hans mission blev miljoner hem välsignade världen över.

”När Jesus är en sann Konung i familjen, när Han är hemma där, då visar Han att Han har makten att göra allt. Sannerligen jag har sett ”bergen flytta sig”, jag har sett de mest ogudaktiga fanatiska ateister nedslagna som Paulus på vägen till Damaskus. Tack vare de många mirakel som jag ser varje dag sade jag till påven: ”Helige Fader, jag har tappat tron på mirakel. Den som inte kan se, bara tro

på mirakel som de inte ser,

men jag ser mirakel varje dag.”                                                  (Fader Mateo Crawley-Boevey)

 

 

Stämpeln på dörrposten till huset

3 Säg till Israels menighet att varje familjefar den tionde i denna månad skall ta ett lamm eller en killing, ett djur för varje hushåll.

6 Ni skall spara det till den fjortonde dagen i denna månad; då skall hela Israels församlade menighet slakta det mellan skymning och mörker.

7 Man skall ta av blodet och stryka på båda dörrposterna och på tvärbjälken i de hus där man äter det.

12 Den natten skall jag gå fram genom Egypten och döda allt förstfött i landet, både människor och boskap, och alla Egyptens gudar skall drabbas av min dom – jag är Herren.

2 Mos 12:3,6,7,12

blod på dörrpåst.png

Liksom i Egypten påsklammets blod räddade israeliternas liv, så räddar idag Herren Jesu allra heligaste kropp och blod, våra liv "Guds lamm, som tar bort världens synder". Med sitt heliga offer gottgjorde Herren Jesus, Gud för våra synder. Men hans offer förkastades av världen som är som Egypten. Jesus vill från sitt folk, från oss, att vi gottgör Honom och Hans Heliga Moder för detta förkastande genom att ta emot Guds Lamms blod i den Heliga kommunionen, särskilt på första fredag och första lördag i månaden. Han lovar oss att försegla våra hjärtan och hem på detta sätt för att rädda våra liv.

 

Vad är kulten till Jesu Heliga Hjärta?

Vigning till hans Heliga Hjärta

- Offra den Helig Kommunion så

ofta som möjligt som en akt av

gottgörelse för alla synder, men

speciellt varje första fredag.

- Mottag kommunionen som

gottgörelse till Hans Heliga Hjärta,

nio första fredagen i månaden.

”Jag lovar att de som nio

Jesu Hjärta fredagar i följd tar

emot den Heliga Kommunionen, genom mitt Hjärtas oändliga barmhärtighet och genom min allsmäktiga kärlek ska få nåd till slutlig ånger. De ska inte dö i syndens tillstånd eller sakna de Heliga Sakramenten eftersom mitt Gudomliga Hjärta blir deras säkra tillflykt i den sista stunden” (sa Herren i en uppenbarelse till den Heliga Margareta Maria Alacoque)
- Fira den heliga timmen, dvs. en timmes bönevaka torsdag natt från kl. 23.00 – 24.00 till fredag, för att vara med Jesus i hans vånda i Getsemane och be om nåd för syndare
- Vörda bilden av Jesu hjärta. - Fira Jesu Hjärtas dag på ett speciellt sätt

 

Vad är kulten till Marias

Obefläckade Hjärta?
- Att viga sitt liv till Marias Obefläckade Hjärta,
- Hängivenheten första lördagar. ”Se min dotter, se mitt Hjärta omslutet av törnen som orsakas av otacksamma människor. Dessa törnen tränger in i

Jesus-Christ-Sacred-Heart-Large-Icon-Hand-Painted-Roman-Catholic-83-600x885.jpg
rosor 2_edited.jpg
rosor_edited.jpg

mitt hjärta varje stund och är orsakade av hädelser och otacksamhet. Trösta mig genom att göra det känt att till alla dem som under fem månader i rad biktar sig ,tar emot den Heliga Kommunionen, ,ber Rosenkransen och håller mig sällskap genom att betrakta Rosenkransens hemligheter under femton minuter med intentionen att trösta mig, lovar jag att ge all nåd som behövs för att uppnå frälsningen”.                                           (Guds Moder sa till Lucia 10/12 1925)

- Att dagligen be Rosenkransen,
- Uthärda vardagens svårigheter av kärlek till Jesus, för att gottgöra för egna synder och för omvändelse av andra människor och gottgöra synder mot Marie Obefläckade Hjärta

 

Vigning av mig själv och familjen till

Jesu och Marias Hjärtan

1. Varje familj eller dess enskilda medlemmar, kan viga sig åt Jesu Heliga Hjärta och Marie Obefläckade Hjärta. Om du är i en situation där enbart du från ditt hem vill ha denna vigning och andra medlemmar inte vill delta i det, kan du alltid offra dig individuellt. Då är det desto viktigare.

2. Familjen eller en medlem av den utför invigningen på den dag de väljer och placerar bilder av Jesu och Marias hjärtan på den mest värdigaste platsen i huset och visar bilderna deras vördnad. Man kan göra det på ett högtidligt sätt (som föreslås nedan). Det kan vara fantastiskt att bjuda in en präst till detta firande, men det är inte nödvändigt.

 

3. Vigningen i praktiken innebär att överlämna sig till Jesu kungliga styre, så att Guds rike kan regera i deras hem. Detta åtagande leder dem till skyldighet att leva i enlighet med evangeliets principer och kyrkans undervisning. Familjen erkänner Kristus som sin Herre, Kung och Frälsare, genom att utropa honom till familjens huvud. Och Maria, som vår Moder och Drottning.

 

4. Genom att viga Jesu och Marias hjärtan i hemmet går familjen eller dess medlemmar med sina hjärtan in i förbundet med Jesu och Marias hjärtan. Familjen förenar sig med dessa Hjärtan varje dag genom bön,

särskilt rosenkransen, gottgör genom att ta emot kommunionen så ofta som möjligt, särskilt på första fredagen i varje månad och den första lördagen, och åtar sig göra bot. På detta sätt hedrar och gottgör familjen dessa hjärtan för världens förkastande av deras kärlek och upplever löftet om Guds kungarike i deras hem.

5. Följande Högtider firas på ett speciellt sätt: Högtiden för Jesu Heliga Hjärta, minnet av Marias Obefläckade Hjärta och firandet av Kristus Konungen. På dessa dagar och andra viktiga årsdagar, högtider eller helgdagar är det tillrådligt att förnya invigningsakten.

 

Förslag på hur ni kan göra vigningen hemma till de två Hjärtana

 

Väljer rätt dag för er, som kan vara en liturgisk helgdag, det kan också vara första fredagen, första lördagen eller en söndag.

Det är bäst att alla som deltar i ceremonin har biktat sig och tagit emot den Heliga Kommunionen den dagen.

De är alla festklädda, på bordet finns en vit duk, där finns också Bibeln, ljus, heligt vatten, vigningstexten till alla, och bilder på de Heliga Hjärtana.

Det är bra när bönerna leds av familjens fader eller moder.

Följande steg kan användas om ni vill:

 

1. Favorit-lovsång

 

2. Fader vår..., Var hälsad Maria..., Ära vare...

 

3. Böner till den Helige Ande: Från Kroatien
Kom, Helige Ande, välsigna detta hus, så att hela vår familj är enig. Låt den Heliga kärleken vara med oss. Låt Kristi frid råda hos oss. Låt Guds gåvor skänkas oss. Förvandla våra själar med Din kraft. Led oss på Himmelrikets vägar, så att vi kan leva i denna värld så som Kristus levde i Nasaret. Amen

 

4. Tacksägelsebön för Guds försyn

 

5. Försoningsbön för synder i familjen till Jesu Heliga Hjärta och Marias Obefläckade Hjärta:
för otrohet mot de Heliga doplöftena, för att inte tagit avstånd från ondskan som leder oss till synd och avsaknad av tro

för att försummat delta i den Heliga Mässan och Bikten.
för att försummat bot
för makas oaktsamhet när det gäller att fullgöra de uppgifter som följer av äktenskapets sakrament
för att försummat egna, äktenskapliga och familjens böner.
för att ha försummat att uppfostra barnen i den katolska tron
för att anta ideologier som motsätter sig kristna värderingar
för att öppna sina hem för mediernas demoraliserande inflytande
för att avvisat korset i våra liv
för underlåtenhet att förlåta
för hat och hämnd
för att tillåta missbruk
för otrohet mot maka, make
för aborter
för att accepterat aborter privat och offentligt
för att förstöra bilden av den kristna familjen
för förledande av barn

för förolämpningar, hädande och vanhelgande mot Jesu Kristi heliga kropp och blod
för att förstöra och diskriminera kristna värderingar
för att kränka rätten till religionsfrihet

 

6. Gemensam förnyelse av löftena om det heliga dopet: Doplöftena:

Jag tar avstånd från synden, för att leva i Guds barns frihet. Jag tar avstånd från allt som förleder till synd, så att synden inte får härska över mig.
Jag tar avstånd från Djävulen, som är syndens upphovsman och furste.

Jag tror på Gud Fader Allsmäktig, himmelens och jordens Skapare. Jag tror på Jesus Kristus, Hans enfödde Son, vår Herre, som föddes av Jungfrun Maria, led, dog och blev begraven, som uppstod från de döda och nu sitter på Faderns högra sida. Jag tror på den Helige Ande, den Heliga Katolska Kyrkan, de Heligas Samfund, syndernas förlåtelse, köttets uppståndelse och ett evigt liv. Detta är min tro, detta är kyrkans tro, som jag med glädje bekänner i Kristus Jesus, vår Herre

7. Be Gud om husets välsignelse:
Välsignad är Du Herre, våra fäders Gud, Du som i det Gamla förbundet lät bestryka husens dörrposter med påskalammets blod till skydd mot ondskans makt och som i tidens fullbordan gav oss Din egen Son som det sanna Påskalammet, som tar bort världens synd. Skydda detta hem, kom själv och bo i det, fyll det med Din nåd och utgjut här Din välsignelse + i rikaste mått. Låt Din Ande bo i hjärtat på gamla och unga, så att de fylls med uppståndelsens glädje och kärlek till varandra. Genom Jesus Kristus vår Herre.

8. Bön till Helige Ärkeängeln Michael: Helige ärkeängel Mikael, försvara oss i striden. Var vårt beskydd mot djävulens försåt och list. Gud, vi ber Dig ödmjukt att Du må kuva Satan. Och må du Himmelska Härskarornas Furste, med Guds kraft kasta i helvetets eld den Onde och alla onda andar som far omkring i världen för att förgöra själarna. Amen

Bön till skyddsänglarna: Guds heliga ängel som är min beskyddare, upplys, försvara, styr och vägled mig, vilket har blivit anbefallt åt dig av Gud Faders kärlek.

 

9. Bön till Helige Josef: Låt oss be. Gud, Du som i Din förunderliga försyn valde den Helige Josef till den Allra saligaste Gudsmoderns brudgum, låt oss, som vördar honom som vår beskyddare på jorden, också erfara att han är vår förebedjare i himlen. Genom Jesus Kristus, vår Herre.

 

10.Att läsa akten tillsammans framför bilden av Hjärtana. sista sidan i häftet

 

11. En högtidlig procession runt huset med bilderna av de två hjärtana och ett tänt ljus med psalm Christus vincit 352a eller 352b eller annan passande psalm.

 

12. Placera bilderna på väggen

 

13. Festmåltid

 

 

 

 

 

 

 

 

Gemenskapen Jesu och Marie förenade Hjärtans Trädgård

kontakt: mats.wickenberg@gmail.com

 

 

*dokument från National Sanctuary of Our Lady of Fatima in Zakopane, Polen.

hjärta.jpeg

Min och familjens vigningsakt till Jesu Heliga Hjärta och Marias Obefläckade Hjärta

Herre Jesus, vår Frälsare! Se nu på oss som står framför Dig idag. Genom vårt dop är vi Din egendom och vi vill tillhöra Dig. Du gav oss Maria som vår Mor och Du ville att vi skulle lära känna och förhärliga dig genom Hennes Obefläckade Hjärta. Gud har förenat era Hjärtan oupplösligt. Därför vill vi idag viga oss åt Era Hjärtan så Guds rike kan råda i våra hjärtan och i vårt hem.

 

Jesu Heliga Hjärta, genomborrat av ett spjut för våra synder skull -Vi lovar dig! Jesu Heliga Hjärta, källan till Guds nåd. - Vi lovar dig! Marias Obefläckade Hjärta, sårat av våra synders törnen - Be för oss! Marias Obefläckade Hjärta - vår frälsnings ark - Be för oss!

 

Vår familj ger sig själv idag - fullständigt och viger sig för alltid till Dig, Jesu Heliga Hjärta och till Dig, Marias Obefläckade Hjärta. Låt den Helige Ande förena våra hjärtan med Ditt Hjärta, Jesus och med Ditt Hjärta, Maria.

Vi ber Dig, Jesus, helga oss genom Marias Obefläckade Hjärta.

Så kan vi älska varandra så som Du har älskat oss.

 

Idag Jesus, utnämner vi Dig till vår familjs huvud och kung, och Din allra Heligaste Moder, vår Moder och Drottning. Vi lovar att sträva efter att bli vägledda av Guds lagar i våra liv, och att skydda äktenskapets oupplöslighet och livets helighet. Vi lovar att vi, med Guds nåds hjälp, kommer att skydda våra hjärtan från denna världs ande och vägledas av Sanningens Ande, så att vi kan vara trogna löftena i det Heliga Dopet. Vi litar på att ditt Maria Obefläckade Hjärta för oss är Frälsningens ark från den här världens civilisation av död.

 

Genom vår ömsesidiga kärlek, hämtad från Era Hjärtan, vill vi att Guds rikes kärlek ska spridas över hela världen, i alla våra bröders och systrars hjärtan, och i alla familjer.

 

O Jesu Heliga Hjärta, må Ditt rike komma, genom Marias Obefläckade Hjärta. Amen

bottom of page